Når sommeren nærmer seg, er det mange som enten vurderer å kjøpe seg ny båt eller tenker at de skal kjøpe seg båt for første gang. Spesielt etter pandemien er det mange som har fått øynene opp for båtlivet. For det er noe helt eget med å kunne komme seg ut på sjøen. Det skal mye til for å ikke finne roen om bord på en båt en fin sommerdag.
Et båtlån uten sikkerhet er som et annet forbrukslån uten sikkerhet. Derimot kaller man det likevel båtlån, siden det jo skal brukes til å kjøpe båt. Ved å ta opp et lån uten sikkerhet kan du få båtlån helt uten egenkapital. På den måten kan du få låne penger til hele båtens salgskostnad - opp til 600.000 kroner. Fordelen med å ta opp lån uten sikkerhet, er at båten da ikke blir registrert med heftelser i Løsøreregisteret.
Når du trenger finansiering til båt, kan det også være lurt å tenke på om du trenger ekstra penger i samme slengen: Kanskje du trenger å fikse litt forskjellig på båten. Ved å ta opp lån til båt uten sikkerhet, kan du også låne litt ekstra. Da har du både til å kjøpe båten og til å gjøre de nødvendige og ønskede endringene.
Hvis du skal ha lån med egenkapital til båt, må du kunne stille med 35 % i egenkapital. Skal du kjøpe en båt til 500.000 må du altså ha 175.000 i egenkapital. Det er det ikke alle som har, med mindre de f.eks. har en båt eller hytte de skal selge.
Hvis båten er over 7 meter lang, må den være registrert i Skipsregisteret. Hvis båten er under 7 meter lang og du ønsker å stille båten som sikkerhet for lånet, må du registrere den i Småbåtregisteret. Det er også enkelte banker som ikke lar deg ta pant i båter på under 7 meter.
Det kan derfor være enklere med et lån uten sikkerhet og pant.
Som du ser er det ikke så enkelt å få finansiert en båt med lån med egenkapital. Derfor må de fleste gå for et båtlån uten egenkapital.
Et båtlån fungerer som et vanlig forbrukslån. Du låner det du trenger, også betaler du tilbake lånet i avdrag og med gitt rente. Det lønner seg å betale ned raskest mulig, da det på sikt vil bli rimeligst for deg.
Vi i Advisa vil at du skal betale så lite som mulig for båtlånet ditt. Derfor har vi startet et samarbeid med over 20 banker og lånegivere. Så i stede for at du må oppsøke flere banker og sende inn mange lånesøknader for å kunne sammenligne de ulike, kan du hos oss sende inn kun én lånesøknad.
Deretter sender vi den videre til samarbeidspartnerne våre. Når de har et tilbud klart til deg, vil de ta kontakt. Da kan du i ro og mak sette deg ned og sammenligne tilbudene og velge det som passer deg best.
Det kommer an på lånesummen og løpetiden. Vi anbefaler at du går gjennom økonomien din før du tar opp et båtlån. Du finner lånekalkulator på hjemmesiden vår, så du kan få en indikasjon på hvor mye ditt lån vil koste.
Hos Advisa kan vi hjelpe deg med lån uten sikkerhet for opptil 600.000 kroner. Vi gjør oppmerksom på at det ikke er Advisa som låner ut pengene. Vi er kun en låneformidler. Du sender inn en søknad som vi sender videre til våre over 20 samarbeidsbanker og lånegivere. Deretter vil du få tilbud fra de bankene som kan tilby lån og du kan velge beste båtlån.
Før du låner penger til båt, er det viktig at du går gjennom økonomien din. Dette bør du gjøre i god tid før du bestemmer deg for hvilken båt du vil ha. Da vil du vite hvor mye du har råd til å låne.
Husk også å tenke på ekstrakostnadene, som f.eks. forsikringer og drivstoff. Du bør også ta høyde for at noe kan gå i stykker, og at du må betale for reparasjoner. Vi anbefaler derfor at du legger inn en god margin mellom hva du egentlig har råd til å låne og hva du faktisk låner.
Det lønner seg faktisk å kjøpe en brukt båt. Båter har sitt største prisfall fra de er nye til de er litt brukt. Etter det faller faktisk ikke prisen så mye, og langt fra så mye som pristapet på en bil. Derfor er det store sjanser for at at du sitter igjen med ingen eller lite restgjeld når du en dag vil selge båten.
Det er derimot visse ting man bør tenke på før man kjøper båt og spesielt når det gjelder kjøp av båt mellom private.
Du bør ha dette på plass før du i det hele tatt kjøper båt. Mange steder er det lange ventetider på båtplass. Ta en telefon til kommunen og hør med dem. Du må også ha en plan for vinterlagring, dersom du ikke har plass i garasjen.
Skal den brukes i ferskvann eller saltvann? Skal du ut på åpent hav, for eksempel ta turen til Danmark? Vær nøye med å sjekke dypgangen på båten, så du ikke risikerer at du bunner med den. Du bør også sjekke hvor mye last den er godkjent for.
Du har kanskje hørt om trefotssyken? Det er dette fenomenet man ofte ser hos båteiere. At de søker etter båter som er tre fot større enn den de har. Et merkelig fenomen, men likevel like reelt.
Derimot er det jo til slutt lommeboka som bestemmer hva du har råd til. Skal det være mulig for hele familien å overnatte, eller vil den kun brukes til små dagsturer? Ikke kjøp en mindre båt enn at du vil overleve med å ha den noen sesonger.
Spesielt i dagens Norge er det viktig å tenke på drivstoff og de høye prisene. En bensinmotor bruker 30 til 40 % mer drivstoff, fordi energiinnholdet er lavere enn i diesel. Siden man har lov til å kjøre båt på avgiftsfri diesel, er det absolutt å anbefale å velge diesel.
Det vil også gjøre det enklere den dagen du skal selge båten, da de fleste nordmenn ønsker dieseldrevet båt. Dessuten er dieselmotoren mindre brann- og eksplosjonsfarlig enn bensin.
Man sier at idealfarten på en båt er på 15-20 knop. Da kommer du deg frem i en grei fart, og du vil også klare deg fint i dårlig vær.
Du bør sjekke at båten og motoren er CE-merket. Dette betyr at båten oppfyller kravene fastsatt i EU-direktivet, med hensyn til helse, miljø og sikkerhet. Du finner merket på produsentskiltet, der det også kommer frem annen viktig informasjon, som navn på produsent, maks antall personer, båttype, lastekapasitet osv.
Du må alltid sjekke om det er heftelser på båten. Dette kan du gjøre enten i Skipsregisteret Nor eller i Løsøreregisteret i Brønnøysund. Du må også be om en prøvetur, så du kjenner hvordan båten er. Gå over båten og se etter skader.
Kjøper du båt på vinteren, kan det være lurt å holde igjen noe av pengene til båten er på vannet.
Tyvene vil ikke velge båten din først hvis den er Securmark-merket. Båten bør også registreres i småbåtregisteret, da det vil gjøre det enkelt å identifisere båten om den skulle komme på avveie. En båt som allerede er registrert i Småbåtregisteret er også et tryggere kjøp, da du lett kan sjekke at selger faktisk eier båten.
Vi i Advisa står klare til å hjelpe deg med å oppfylle båtdrømmen og at du skal få et billig båtlån. Legg inn en søknad på båtfinansiering i dag, så vil det snart renne inn med tilbud, så fremt du oppfyller kravene våre. Deretter kan du bruke tid på å gå gjennom tilbudet og finne det som passer deg best.
Det er helt gratis å legge inn en søknad på Advisa.no. Vi får vår provisjon av samarbeidspartnerne våre. Når du har signert en låneavtale, vil pengene være på kontoen din innen kort tid.
Et båtlån uten sikkerhet er som et annet forbrukslån uten sikkerhet. Derimot kaller man det likevel båtlån, siden det jo skal brukes til å kjøpe båt. Ved å ta opp et lån uten sikkerhet kan du få båtlån helt uten egenkapital. På den måten kan du få låne penger til hele båtens salgskostnad - opp til 600.000 kroner. Fordelen med å ta opp lån uten sikkerhet, er at båten da ikke blir registrert med heftelser i Løsøreregisteret.
Når du trenger finansiering til båt, kan det også være lurt å tenke på om du trenger ekstra penger i samme slengen: Kanskje du trenger å fikse litt forskjellig på båten. Ved å ta opp lån til båt uten sikkerhet, kan du også låne litt ekstra. Da har du både til å kjøpe båten og til å gjøre de nødvendige og ønskede endringene.
Hvis du skal ha lån med egenkapital til båt, må du kunne stille med 35 % i egenkapital. Skal du kjøpe en båt til 500.000 må du altså ha 175.000 i egenkapital. Det er det ikke alle som har, med mindre de f.eks. har en båt eller hytte de skal selge.
Hvis båten er over 7 meter lang, må den være registrert i Skipsregisteret. Hvis båten er under 7 meter lang og du ønsker å stille båten som sikkerhet for lånet, må du registrere den i Småbåtregisteret. Det er også enkelte banker som ikke lar deg ta pant i båter på under 7 meter.
Det kan derfor være enklere med et lån uten sikkerhet og pant.
Som du ser er det ikke så enkelt å få finansiert en båt med lån med egenkapital. Derfor må de fleste gå for et båtlån uten egenkapital.
Et båtlån fungerer som et vanlig forbrukslån. Du låner det du trenger, også betaler du tilbake lånet i avdrag og med gitt rente. Det lønner seg å betale ned raskest mulig, da det på sikt vil bli rimeligst for deg.
Vi i Advisa vil at du skal betale så lite som mulig for båtlånet ditt. Derfor har vi startet et samarbeid med over 20 banker og lånegivere. Så i stede for at du må oppsøke flere banker og sende inn mange lånesøknader for å kunne sammenligne de ulike, kan du hos oss sende inn kun én lånesøknad.
Deretter sender vi den videre til samarbeidspartnerne våre. Når de har et tilbud klart til deg, vil de ta kontakt. Da kan du i ro og mak sette deg ned og sammenligne tilbudene og velge det som passer deg best.
Det kommer an på lånesummen og løpetiden. Vi anbefaler at du går gjennom økonomien din før du tar opp et båtlån. Du finner lånekalkulator på hjemmesiden vår, så du kan få en indikasjon på hvor mye ditt lån vil koste.
Hos Advisa kan vi hjelpe deg med lån uten sikkerhet for opptil 600.000 kroner. Vi gjør oppmerksom på at det ikke er Advisa som låner ut pengene. Vi er kun en låneformidler. Du sender inn en søknad som vi sender videre til våre over 20 samarbeidsbanker og lånegivere. Deretter vil du få tilbud fra de bankene som kan tilby lån og du kan velge beste båtlån.
Før du låner penger til båt, er det viktig at du går gjennom økonomien din. Dette bør du gjøre i god tid før du bestemmer deg for hvilken båt du vil ha. Da vil du vite hvor mye du har råd til å låne.
Husk også å tenke på ekstrakostnadene, som f.eks. forsikringer og drivstoff. Du bør også ta høyde for at noe kan gå i stykker, og at du må betale for reparasjoner. Vi anbefaler derfor at du legger inn en god margin mellom hva du egentlig har råd til å låne og hva du faktisk låner.
Det lønner seg faktisk å kjøpe en brukt båt. Båter har sitt største prisfall fra de er nye til de er litt brukt. Etter det faller faktisk ikke prisen så mye, og langt fra så mye som pristapet på en bil. Derfor er det store sjanser for at at du sitter igjen med ingen eller lite restgjeld når du en dag vil selge båten.
Det er derimot visse ting man bør tenke på før man kjøper båt og spesielt når det gjelder kjøp av båt mellom private.
Du bør ha dette på plass før du i det hele tatt kjøper båt. Mange steder er det lange ventetider på båtplass. Ta en telefon til kommunen og hør med dem. Du må også ha en plan for vinterlagring, dersom du ikke har plass i garasjen.
Skal den brukes i ferskvann eller saltvann? Skal du ut på åpent hav, for eksempel ta turen til Danmark? Vær nøye med å sjekke dypgangen på båten, så du ikke risikerer at du bunner med den. Du bør også sjekke hvor mye last den er godkjent for.
Du har kanskje hørt om trefotssyken? Det er dette fenomenet man ofte ser hos båteiere. At de søker etter båter som er tre fot større enn den de har. Et merkelig fenomen, men likevel like reelt.
Derimot er det jo til slutt lommeboka som bestemmer hva du har råd til. Skal det være mulig for hele familien å overnatte, eller vil den kun brukes til små dagsturer? Ikke kjøp en mindre båt enn at du vil overleve med å ha den noen sesonger.
Spesielt i dagens Norge er det viktig å tenke på drivstoff og de høye prisene. En bensinmotor bruker 30 til 40 % mer drivstoff, fordi energiinnholdet er lavere enn i diesel. Siden man har lov til å kjøre båt på avgiftsfri diesel, er det absolutt å anbefale å velge diesel.
Det vil også gjøre det enklere den dagen du skal selge båten, da de fleste nordmenn ønsker dieseldrevet båt. Dessuten er dieselmotoren mindre brann- og eksplosjonsfarlig enn bensin.
Man sier at idealfarten på en båt er på 15-20 knop. Da kommer du deg frem i en grei fart, og du vil også klare deg fint i dårlig vær.
Du bør sjekke at båten og motoren er CE-merket. Dette betyr at båten oppfyller kravene fastsatt i EU-direktivet, med hensyn til helse, miljø og sikkerhet. Du finner merket på produsentskiltet, der det også kommer frem annen viktig informasjon, som navn på produsent, maks antall personer, båttype, lastekapasitet osv.
Du må alltid sjekke om det er heftelser på båten. Dette kan du gjøre enten i Skipsregisteret Nor eller i Løsøreregisteret i Brønnøysund. Du må også be om en prøvetur, så du kjenner hvordan båten er. Gå over båten og se etter skader.
Kjøper du båt på vinteren, kan det være lurt å holde igjen noe av pengene til båten er på vannet.
Tyvene vil ikke velge båten din først hvis den er Securmark-merket. Båten bør også registreres i småbåtregisteret, da det vil gjøre det enkelt å identifisere båten om den skulle komme på avveie. En båt som allerede er registrert i Småbåtregisteret er også et tryggere kjøp, da du lett kan sjekke at selger faktisk eier båten.
Vi i Advisa står klare til å hjelpe deg med å oppfylle båtdrømmen og at du skal få et billig båtlån. Legg inn en søknad på båtfinansiering i dag, så vil det snart renne inn med tilbud, så fremt du oppfyller kravene våre. Deretter kan du bruke tid på å gå gjennom tilbudet og finne det som passer deg best.
Det er helt gratis å legge inn en søknad på Advisa.no. Vi får vår provisjon av samarbeidspartnerne våre. Når du har signert en låneavtale, vil pengene være på kontoen din innen kort tid.